Hírek
A tapasztalatok szerint a járműakkumulátorok eddigi ismert füstölései, tűzesetei valamilyen sérülés (ütközés, leejtés), rendellenes töltési folyamat illetve külső tűz hatásaként következtek be.
A tűzoltóság célja a garázsokban vagy az utakon keletkezett tűz oltásával a tűzveszély megszüntetése, közben fel kell mérni és ellenőrizni kell a különféle hajtóanyagok (benzin / dízel, folyékony vagy földgáz, hibrid, teljesen elektromos, hidrogén) veszélyeit. Ha eloltottuk a tüzet, akkor jön az újabb feladat: dönteni az eltávolítás és az ártalmatlanítás kérdésében.
Sok esetben arra gondolunk, hogy a hibrid és az elektromos autók beazonosítása egyszerű: ezeket a járműveket a zöld rendszám alapján be lehet azonosítani. Ám ez sajnos nem ilyen egyszerű! Nézzük, melyik autó kaphat zöld rendszámot.
Egy teljes terjedelmében égő személygépkocsi tüzének oltásához a gyakorlatban tesztelték, egy új fejlesztés eredményeként született 5x5 méteres, Bridgehill gyártmányú oltótakarót. Ez nagyon hatékonyan segítheti a gépjárművek tűzoltását, különösen garázsokban, mélygarázsokban jelentősen megakadályozza a hő- és füstképződést.
A német fejlesztésű szabadalmaztatott porózus, üreges üveggranulátumokat tartalmazó oltóanyag alternatívát ad a lítiumionakkumulátor-tüzek oltására. Minden tűzosztály tüzeinek oltására alkalmas minősítést kapott. Mint a kísérleteknél kiderült, ideális száraz oltóanyagként a tűzoltóvíz vagy oltóhab helyettesítésére.
Az oltás alapvetően a hőmérséklet csökkentésén, magyarul a hűtésen alapul, de a nagyobb járműveknél (buszok, teherautók) az égő akkumulátor eltávolítása is eredményes lehet a tűz továbbterjedésének megakadályozása érdekében, de ettől az akkumulátor tűz csak hűtéssel oltható el.
Az elsődleges oltáshoz szükséges tűzoltó készülékek, fali tűzcsapok alapvetően rendelkezésre állnak. Ennek ellenére a hazai tűzoltó készülékek döntő többsége porral oltó, azok pedig nem alkalmasak a hőmérséklet csökkentésén alapuló oltásra. Mit alkalmazhatunk?
Az elektromos járművek égése nem tér el jelentősen a hagyományos járművekétől. Ami különbözik elektromos autók akkumulátorcelláinak égésekor az a füstgáz összetétele, az abban előforduló hidrogén-fluorid és a foszforsav miatt. Mi a teendő a tűz után? Milyen veszélyeket rejtenek a korom- és füstgázok, valamint az oltóvízben lévő kémiai maradványok?