Hírek
A lítium-ion akkumulátorok égési viselkedése jelentősen eltér a fémek égésétől, ugyanakkor a nagy teljesítményű és energiasűrűségű akkumulátorok kiterjedt tüzénél már magas hőmérsékletek is előállhatnak. A felhasznált elemek mennyisége pedig növekszik, s ezzel az új elemek tárolása, szállítása és az elhasználtak gyűjtése, tárolás, újrahasznosítása komoly tűzvédelmi kihívást jelent.
A lítium-ion akkumulátorok nagy energiasűrűségűek. A pozitív tulajdonságaik azonban jellegzetes tűzveszélyt is okozhatnak.
Általános szabályként a sérült jármű mentést vagy tűzoltást követő elszállítása az üzemeltető feladata. Ebben a hagyományos járműveknél kialakult rutintól eltérően kell eljárni. Minden esetben a gyártói adatlapot vegyük figyelembe, de alapszabály, hogy az e-járművek kerekei nem mozoghatnak.
Amennyiben a Li-ion akkumulátor ég elektromos és hibrid meghajtású személygépjárművekben, akkor az oltás után további hűtésről kell gondoskodni, miközben a járművek akkumulátorainak oltásához és hűtéséhez nagymennyiségű oltóvízre, hosszabb ideig tartó beavatkozásra van szükség. A külföldön használatos egyik műszaki megoldás az un. RED BOXX rendszer.
Amennyiben a Li-ion akkumulátor ég elektromos és hibrid meghajtású személygépjárművekben, akkor az oltás után további hűtésről kell gondoskodni, miközben a járművek akkumulátorainak oltásához és hűtéséhez nagymennyiségű oltóvízre, hosszabb ideig tartó beavatkozásra van szükség.
Egy 2019-es, Bécs közeli katasztrófavédelmi gyakorlótéren kétnapos tesztsorozat keretében vizsgálták az elektromos autók tüzének sajátosságait; a mérési eredményeket és a következtetéseket nyilvánosságra hozták. A tanulság: rendkívül sokat kell még tennünk ahhoz, hogy a kigyulladt akkumulátorokat gyorsan, hatékonyan és nagyobb környezetterhelés nélkül tudjuk eloltani.
Az elektromos autók tüzének egyik neuralgikus pontja, hogy az akkumulátort hosszú ideig hűteni kell a visszagyulladás megakadályozása érdekében. Mindezt a tűzoltóság által könnyen málházható és gyorsan bevethető eszközökkel kellene hatékonyan végrehajtani és még a jármű sem maradhat az úton. Ezt a lehetetlennek tűnő feladatot, rendszerben gondolkodva, oldotta meg a Vetter.
A hagyományos és az elektromos autótüzek oltása között nincs lényegi különbség, mindaddig, amíg az akkumulátor nem érintett a tűzben. Ezért járműtűznél a cél az akkumulátor hőhatástól való védelme, ha ég akkor pedig az eddigiektől eltérő oltástaktika alkalmazása.