Hírek
Nagyon fontos, a tűzoltás tervezése szempontjából, hogy mennyi oltóvízre van szükség a hatékony oltáshoz. Egy kaliforniai cég kísérletekkel kereste erre a választ. Összesen hat tesztet végeztek el: három esetben olyan helyre tették az akkumulátorokat, mint ahogyan a legtipikusabb hibrideknél van, három esetben pedig a tipikus elektromos autós helyre. Vagyis a hibrid és az elektromos autókra egyaránt adatot kaptak.
A járművek tűzeseteinél az esetek többségében normál tűzről beszélhetünk, amely nem terjed ki az akkumulátorra, hanem a kocsiszekrényt érinti. Amire ilyenkor ügyelni kell, hogy a tűzterjedése ne érje el az akkumulátort. Akkumulátor égésére ütközés, sérülés, túltöltés esetén számíthatunk.
Mi a különbség a lítium, mint fém és a lítium akkumulátorok égése között? Melyiknél milyen veszélyekre kell felkészülni? Elemek és akkumulátorok. Hogy épülnek fel? Mitől gyulladhatnak meg?
A lítium-ion akkumulátorok égési viselkedése jelentősen eltér a fémek égésétől, ugyanakkor a nagy teljesítményű és energiasűrűségű akkumulátorok kiterjedt tüzénél már magas hőmérsékletek is előállhatnak. A felhasznált elemek mennyisége pedig növekszik, s ezzel az új elemek tárolása, szállítása és az elhasználtak gyűjtése, tárolás, újrahasznosítása komoly tűzvédelmi kihívást jelent.
A lítium-ion akkumulátorok nagy energiasűrűségűek. A pozitív tulajdonságaik azonban jellegzetes tűzveszélyt is okozhatnak.
Általános szabályként a sérült jármű mentést vagy tűzoltást követő elszállítása az üzemeltető feladata. Ebben a hagyományos járműveknél kialakult rutintól eltérően kell eljárni. Minden esetben a gyártói adatlapot vegyük figyelembe, de alapszabály, hogy az e-járművek kerekei nem mozoghatnak.
Amennyiben a Li-ion akkumulátor ég elektromos és hibrid meghajtású személygépjárművekben, akkor az oltás után további hűtésről kell gondoskodni, miközben a járművek akkumulátorainak oltásához és hűtéséhez nagymennyiségű oltóvízre, hosszabb ideig tartó beavatkozásra van szükség. A külföldön használatos egyik műszaki megoldás az un. RED BOXX rendszer.
Amennyiben a Li-ion akkumulátor ég elektromos és hibrid meghajtású személygépjárművekben, akkor az oltás után további hűtésről kell gondoskodni, miközben a járművek akkumulátorainak oltásához és hűtéséhez nagymennyiségű oltóvízre, hosszabb ideig tartó beavatkozásra van szükség.