Hírek
Sok esetben arra gondolunk, hogy a hibrid és az elektromos autók beazonosítása egyszerű: ezeket a járműveket a zöld rendszám alapján be lehet azonosítani. Ám ez sajnos nem ilyen egyszerű! Nézzük, melyik autó kaphat zöld rendszámot.
Egy teljes terjedelmében égő személygépkocsi tüzének oltásához a gyakorlatban tesztelték, egy új fejlesztés eredményeként született 5x5 méteres, Bridgehill gyártmányú oltótakarót. Ez nagyon hatékonyan segítheti a gépjárművek tűzoltását, különösen garázsokban, mélygarázsokban jelentősen megakadályozza a hő- és füstképződést.
A német fejlesztésű szabadalmaztatott porózus, üreges üveggranulátumokat tartalmazó oltóanyag alternatívát ad a lítiumionakkumulátor-tüzek oltására. Minden tűzosztály tüzeinek oltására alkalmas minősítést kapott. Mint a kísérleteknél kiderült, ideális száraz oltóanyagként a tűzoltóvíz vagy oltóhab helyettesítésére.
Az oltás alapvetően a hőmérséklet csökkentésén, magyarul a hűtésen alapul, de a nagyobb járműveknél (buszok, teherautók) az égő akkumulátor eltávolítása is eredményes lehet a tűz továbbterjedésének megakadályozása érdekében, de ettől az akkumulátor tűz csak hűtéssel oltható el.
Az elsődleges oltáshoz szükséges tűzoltó készülékek, fali tűzcsapok alapvetően rendelkezésre állnak. Ennek ellenére a hazai tűzoltó készülékek döntő többsége porral oltó, azok pedig nem alkalmasak a hőmérséklet csökkentésén alapuló oltásra. Mit alkalmazhatunk?
Az elektromos járművek égése nem tér el jelentősen a hagyományos járművekétől. Ami különbözik elektromos autók akkumulátorcelláinak égésekor az a füstgáz összetétele, az abban előforduló hidrogén-fluorid és a foszforsav miatt. Mi a teendő a tűz után? Milyen veszélyeket rejtenek a korom- és füstgázok, valamint az oltóvízben lévő kémiai maradványok?
Nagyon fontos, a tűzoltás tervezése szempontjából, hogy mennyi oltóvízre van szükség a hatékony oltáshoz. Egy kaliforniai cég kísérletekkel kereste erre a választ. Összesen hat tesztet végeztek el: három esetben olyan helyre tették az akkumulátorokat, mint ahogyan a legtipikusabb hibrideknél van, három esetben pedig a tipikus elektromos autós helyre. Vagyis a hibrid és az elektromos autókra egyaránt adatot kaptak.
A járművek tűzeseteinél az esetek többségében normál tűzről beszélhetünk, amely nem terjed ki az akkumulátorra, hanem a kocsiszekrényt érinti. Amire ilyenkor ügyelni kell, hogy a tűzterjedése ne érje el az akkumulátort. Akkumulátor égésére ütközés, sérülés, túltöltés esetén számíthatunk.