Hírek


Műszaki mentés és tűzoltás elektromos személygépkocsiknál

2022-11-28 11:52:12

Egyszerű sémákban haladjunk végig a folyamaton! Milyen veszélyek adódhatnak egy baleseti / tűzeseti helyszínen? Elsőként az általános, személygépjárművekre vonatkozó taktikai mentési szabályokat kell betartani. Hibrid és teljesen elektromos személygépjárművek esetén – az akkumulátorokban lezajló reakciók miatt – speciális szabályok betartására van szükség. Melyek a legfontosabbak?

A bevetési helyszín felderítése, a meghajtási mód felismerése

  • Helyszín biztosítása – a további balesetek megelőzése
  • Mentésre szoruló személyek megállapítása – mentése
  • Felderítés – különösen a magas feszültségű áramellátásra vonatkozó jelek
  • A jármű elgurulás, elindulás elleni biztosítása
  • mentési adatlapok lekérdezése az autógyártói adatbázisokból 
  • a mentési lapokon lévő gépjárműspecifikus információk figyelembe vétele

Mit kell felderíteni a meghajtási mód megállapításához?

  • Kiáramló üzemanyag (pl. sziszegő, ropogó hangok, gázszag, füst- és ködképződés)
  • Gépjármű aljának, motor és csomagterének felderítése (pl. gáztartály, narancssárga színű, magasfeszültségű vezetékek stb.)
  • Tanksapka kinyitása (pl. alternatív üzemanyagtartály vagy töltőaljzat felismerése, további tanksapka felkutatása, stb.)
  • Járműfelület átvizsgálása (pl. túlnyomó szelepek, gyártói bevésett információk, színek, logók, hiányzó kipufogócső)

Fontos:

  • alkotóelemek esetleges sérüléseinek és helyzetének felismerése,
  • beavatkozók figyelmét felhívni a felismert veszélyekre,
  • veszélyes területek jelzése, elkerítése.

Ezeket az információkat kiegészítik

  • a gépjárműspecifikus információk a mentési lapokról
  • az általánosan érvényes, személygépjárműből történő személymentésre vonatkozó taktikai előírások.

A műszaki mentés folyamata alternatív hajtású gépjárművek esetén

A gépjárművet mindenekelőtt rögzíteni kell.

  1. Motor leállítása. (Gyújtás elvétele, kulcs kihúzása, start/stop gomb megnyomása stb.)
  2. Automata váltó parkolóállásba (P) kapcsolása, manuális váltó sebességbe tétele.
  3. Kézifék rögzítése.
  4. Kulcs eltávolítása a gépjármű közeléből, a gépjárműtől minimum 5 m távolság tartása.

A jármű azonosítás menete

Gázmeghajtású gépjárműről van szó?

nem -> elektromos meghajtás? -> nem -> hagyományos mentési módszer

igen -> távozó gázok? (szag, távozó gázra utaló hang, hőeltérések a hőkamerán, gáznyomok?) -> igen -> mentési adatlap használata -> megállt a gáz távozása? -> igen -> hagyományos mentési módszer

megállt a gáz távozása? -> nem -> hagyni kell a gázt távozni (tűzvédelmi intézkedések, szélirány figyelembevétele, túlnyomásos ventilátor használata, ajtók és motortér ajtó nyitva tartása -> veszélyzóna kiürítése (50 m), LPG/CNG terjedés figyelése, mérőeszközök használata)

elektromos meghajtás? -> igen -> mentési adatlap segítségével a nagyfeszültség forrásának deaktiválása ->

a fesz. forrás aktív még? -> igen -> a nagyfeszültségű akkumulátoroknál és a narancsszínű vezetékeknél tilos a beavatkozás -> figyelem, a gépjármű magától is elmozdulhat!

a fesz. forrás aktív még? -> nem -> figyelni kell a kifolyó akkumulátorsavak kapcsán az irritáció lehetőségére, az akkumulátorok meggyulladhatnak -> oltószer: víz -> hagyományos mentési módszer

 

Elektromos meghajtás

Első lépések

  • A gépjármű zaj nélkül is működésbe léphet és elmozdulhat, ezért ezt meg kell akadályozni:
    • gyújtás levételével, start/stop gomb megnyomásával,
    • automata váltó esetén parkolóállásba (P) kapcsolással, manuális váltó esetén sebességbe tétellel,
    • kézifék rögzítésével,
    • kulcs vagy kulcskártya kivételével, és az esetleges rádiójeles automata nyitómechanizmus miatt a gépjárműtől legalább 5 méterre történő eltávolításával.
  • Nagyfeszültségű feszültségforrás kiiktatása (ha lehet), ill. újraaktiválás elleni biztosítása – lásd a mentési adatlapot. A készenlét adott esetben (a motor zajmentes működése miatt) nem megállapítható. A motor P vagy N állásban az akkutöltöttség függvényében magától is elindulhat.
  • A légzsákok kioldásánál a magasfeszültségű energiaforrás általában automatikusan kikapcsol, ám ajánlott azt a mentési adatlapoknak megfelelően kiiktatni.
  • A maradványfeszültség nem jelent veszélyt a beavatkozás során.

 

További lépések

Narancssárga nagyfeszültségű kábelek átvágása tilos, azok adott esetben feszültség alatt állhatnak!

Nem lehet kizárni, hogy a jármű akkumulátora jóval később magától meggyullad.

A hibrid és teljesen elektromos személygépjárművek – a belsejükben lezajló reakciók miatt – egy baleset után akár órákkal is kigyulladhatnak. Erre a veszélyre fel kell hívni a rendőrség és az elszállításba bevonni kívánt trélerszolgálat figyelmét.

 

Teendő víz alatt lévő gépjárműnél

  • Áramütés veszélye akkor sem áll fenn, ha a nagyfeszültségű akkumulátorokhoz víz folyik be. Ebben az esetben elektrolízis léphet fel.
  • Ha lehetséges, áramtalanítsuk az akkumulátort.

 

A tűzoltás folyamata

Ég a jármű?

nem -> A gépjárművet mindenekelőtt rögzíteni kell.

  1. Motor leállítása. (Gyújtás elvétele, kulcs kihúzása, start/stop gomb megnyomása stb.)
  2. Automata váltó parkolóállásba (P) kapcsolása, manuális váltó sebességbe tétele.
  3. Kézifék rögzítése.
  4. Kulcs eltávolítása a gépjármű közeléből, a gépjárműtől minimum 5 m távolság tartása.

igen -> gáz ég? (a hidrogénégés nem látható, hőkamera használata, füstgázképződés hangjaira figyelni) -> nem -> van elektromos meghajtás? -> nem -> hagyományos tűzoltás

van elektromos meghajtás? -> igen -> nagyfesz. akkukat érinti a tűz? -> nem -> hagyományos tűzoltás

nagyfesz. akkukat érinti a tűz? -> igen -> vízzel oltás, hűtés

van elektromos meghajtás? -> nem -> vízzel oltás, hűtés

 

Gépjárműtűz elektromos gépjármű esetén

  • Figyelem, feszültség akár 1000 V is lehet! A Biztonságos oltási távolságot betartani. (pl. porlasztott sugár 1 m, kötött sugár 5 m)
  • Ha az akkumulátor sérült, komoly hőterhelés mellett mérgező gázok szabadulnak fel, így az oltáshoz teljes védőfelszerelést és légzőkészüléket kell viselni
  • A gépjárművet átlósan megközelíteni. Biztosítja legnagyobb távolságot a közvetlen veszélyzónától, mérsékli a szétrepülő (pl. légzsákokból, gáznyomás-csillapítókból, gumiabroncsokból, égő fém darabokból álló) alkatrészek miatti sérülésveszélyt.
  • Nagyfesz. akkut nagy mennyiségű vízzel oltani, oltás végeztével folyamatosan hűteni (visszagyulladás veszélye miatt). Porlasztott sugár alkalmazása.
  • Az akkuk többnyire az alvázban vannak, ezért a hűtősugarat az alvázra kell irányítani.
  • Az akkuk – a bensejükben lezajló reakciók miatt – egy baleset után akár órákkal is kigyulladhatnak.
  • Hőkamerával nyomon követni a hőmérsékletváltozást.
  • Tűzeset után akár órákkal is kigyulladhatnak. Erre a veszélyre fel kell hívni a rendőrség és a szállításra bevonni kívánt trélerszolgálat figyelmét.
  • Az eloltott jármű karanténba helyezéséről - az utógyulladás lehetősége miatt - az üzemeltetőnek kell gondoskodnia.

 

Károsodott akku – veszélyes anyag

A károsodott magasfeszültségű akkumulátorok, illetve azok darabjai veszélyes anyagnak számítanak,

  • kizárólag szakszemélyzet által kezelhetők,
  • nyitott gépjárműveken szállíthatók és
  • szabadban tárolhatók.

 

Töltőn égő hibrid vagy elektromos autó

  • Ha egy égő jármű töltőkábellel csatlakozik a töltőállomáshoz, ezt a csatlakozást le kell választani vagy áramtalanítani kell az állomást. Figyelembe kell venni, hogy a töltő csatlakozó mechanikusan is reteszelődik a jármű lezárásakor, eltávolítása csak speciális módon történhet meg. A reteszelés miatt csak az autóból történő töltés leállítással, vagy a töltő leállításakor oldható.

 

 

 

A bejegyzés a Rescue Security & Safety VI projekt része, melynek összefoglaló oldala itt található meg.

 

Vissza