Hírek


Mit tegyünk az elektromos autókkal tűzoltás után?

2022-11-28 11:44:24

A tűzoltóság célja a garázsokban vagy az utakon keletkezett tűz oltásával a tűzveszély megszüntetése, közben fel kell mérni és ellenőrizni kell a különféle hajtóanyagok (benzin / dízel, folyékony vagy földgáz, hibrid, teljesen elektromos, hidrogén) veszélyeit. Ha eloltottuk a tüzet, akkor jön az újabb feladat: dönteni az eltávolítás és az ártalmatlanítás kérdésében.

Járművek: tűz – ártalmatlanítás, elszállítás

Folyékony halmazállapotú hajtóanyagnál a kifolyt hajtóanyag, a szennyezett oltóvíz felfogására már kidolgozott eljárások, felfogó és megkötő anyagok állnak rendelkezésre. Ezek alkalmazásával és az eljárásrend betartásával a környezetvédelmi kockázatok hatékonyan minimalizálhatók. Ez vonatkozik a hibrid járművek hagyományos meghajtó anyagaira is.

Hibrid vagy tisztán elektromos jármű esetén, ha nem érte az akkumulátort magas hőhatás, akkor az eddigi protokoll alapján lehet a járműtűz káros környezeti hatását csökkenteni.

A garázsból, közútról a járművek a hagyományos szállító eszközökkel, autómentőkkel javításra, roncstelepre, stb. elszállíthatók, mert nem jelentenek a környezetükre veszélyt.

 

Elektromos járművek: tűz – ártalmatlanítás, elszállítás

Az elektromos járműveknél az ártalmatlanítás, elszállítás szempontjából kétféle járműtűzről és ezzel együtt kétféle eljárásrendről beszélhetünk.

1. Ha nem érte az akkumulátor magas hőhatás

  • Hibrid jármű tüzénél a hagyományos hajtóanyag káros környezeti hatását a szokásos eljárás alapján lehet a csökkenteni. Kifolyt oltóanyag felfogása, oltóvíz, lehetőség szerinti, ártalmatlanítása.
  • Tisztán elektromos jármű esetén, ha nem érte az akkumulátort magas hőhatás, akkor csak az éghető anyagokból eredő légszennyezés jelentkezik, elfolyt oltóanyagra nem kell számítani.

Ebben az esetben a garázsból, közútról a járművek a hagyományos szállító eszközökkel, autómentőkkel javításra, roncstelepre, stb. elszállíthatók, mert nem jelentenek a környezetükre veszélyt.

2. Ha az akkumulátort magas hőhatás érte vagy égett

Hibrid vagy tisztán elektromos jármű tüzénél, ha az akkumulátor is égett vagy magas hőhatás érte, akkor rendszerint a járműszekrény is károsodott. Ezzel a feladat ketté válik!

  • A hagyományos hajtóanyag káros környezeti hatását a szokásos eljárás alapján kell csökkenteni. Kifolyt oltóanyag felfogása, oltóvíz, lehetőség szerinti, ártalmatlanítása.
  • Az akkumulátor égése miatt fennáll a visszagyulladás veszélye! Ez a veszély a sikeres oltás után, akár további 24 órán keresztül vagy még hosszabb ideig fennállhat a gyulladásveszély. Ezért kell a jármű bemerítéses hűtéséről gondoskodni.

Ebből várhatóan egyre több kihívást jelent az égett elektromos járművek figyelése és elszállítása. A járművek ilyen hosszú ideig közlekedési és egyéb okokból sem maradhatnak a káreset helyszínén. A figyeléshez szükséges időre a tűzoltóság erői nem köthetők le reálisan, ezért a bemerítést minimum 24 óráig mással biztosítani kell.

A bemerítésre olyan eszközöket kell alkalmazni, amelyek

  • relatíve kevés hűtővizet igényelnek,
  • a hűtővizet megtartják,
  • szállításuk a járművel együtt megoldható és
  • a szennyezett hűtővíz leeresztése és felfogása biztosított.

A szállításban az autómentő, vontató cégek szerepét és újabb feladatait is tisztázni kell. Ezért ebben a kérdésben célszerű egy előzetes eljárásrend kidolgozása, amellyel a helyi döntéshozatal tehermentesíthető. Az érintett járműveket biztonságos területre kell vinni, majd a hűtővizet ártalmatlanítani kell. Mindezt célszerű dokumentáláshoz kötni.

 

 

A bejegyzés a Rescue Security & Safety VI projekt része, melynek összefoglaló oldala itt található meg.

Vissza