Hírek


Elektromos autóbusz tűzoltási tapasztalatai

2022-11-25 07:57:24

A leghatékonyabb oltóanyag a nagy mennyiségű víz, amely képes visszahűteni az akkumulátor cellákat a kritikus hőmérséklet alá, megakadályozva a cellák későbbi melegedési folyamatát. Az akkumulátorokat 500-600 °C-ról kell lehűteni és a folyamatot hőkamerával felügyelni. A tapasztalatok szerint hűtés nélkül az akkumulátor több óra elteltével ismét melegedni kezd.

Személygépkocsi és autóbusz

A két jármű között az akkumulátor méretében és elhelyezésében van jelentős különbség.

 

mérete

elhelyezése, hozzáférhetősége

Személygépkocsi

 

200 – 750 kg

általában az alvázba beépítve

– nehezen hozzáférhető

– nem lehet kiemelni

Autóbusz

 

4000 – 5000 kg

oldalt az ülések alatt, ill. a motortérben

– könnyebben hozzáférhető

– ki lehet húzni

 

Hazai autóbusztűz oltási tapasztalatai

A teljesen elektromos meghajtású Modulo típusú autóbuszok jellegzetessége, hogy az alvázon és hátul, 5 db. tálcán, tálcánként 16 db. akkumulátor modul (1-1 db tálca az ülések alatt két oldalt, 3 db a motortérben) kapott helyet, amelyek összes tömege közel 5000 kg. Az akkumulátor telep névleges feszültsége 600V.

A jármű karosszériája kompozit anyagból készült, amely egybefoglalva „gyűrűszerűen” tartalmazza az autóbusz oldalait, alját és tetejét. A kialakított „gyűrű”-ket ragasztással illesztik össze, amellyel kialakul a busz végleges formája. Az így előállított karosszéria homogén, erős és ellenáll a korróziónak. A belső, üvegszál rétegek közötti anyag, habosított műanyag.

A Fővárosi tűzoltók számos kísérletet végeztek a kompozit karosszérián, amelyek az egyes elemek éghetőségére, a vágási, darabolási módozatokra terjedtek ki.

Fokozott veszélyt jelent a zsúfolt fővárosi közlekedési dugókban esetlegesen bekövetkező káreseteknél, a buszból történő kimenekítés, megközelítés és oltás. Az itt bekövetkező kezdeti tüzek nem akadályozhatóak meg kézi tűzoltó készülékekkel és a sikeres oltás kulcsa a gyors kiérkezés és az elegendő mennyiségű oltóvíz a telepek visszahűtésére.

Az egyik fővárosi buszgarázs szerelőcsarnokában a szerelő aknán álló elektromos busz, bal oldali akkumulátor tárolójában az akkumulátorok égtek.

  • A dolgozók kézi porral oltó készülékekkel megpróbálták a tüzet eloltani, de sikertelenül, mivel az többször visszagyulladt.
  • A tűzoltók helyszínre érkezésekor az egész csarnok füsttel telítődött, a dolgozók a csarnokot elhagyták. A tűzoltás-vezető a helyi szakemberekkel konzultálva megállapította, hogy a busz oldalsó panelén lévő akkumulátor telep izzik, utasítást adott a további oltásra porral-oltóval.
  • A helyi szakemberek hosszú ideig nem tudtak tanácsot adni a sérült modul leválasztásával, feszültség-mentesítésével kapcsolatban, miközben az akkumulátor telep ismét lángra kapott.
  • Ekkor egy nehéz-habsugár és egy védősugár szerelésére került sor.

Visszahűtés és a sérült akku eltávolítása

  • Közel 30 perc alatt a telepet visszahűtötték 100 °C alá és
  • a 16 db modult összekapcsoló vezetékeket szétkapcsolták,
  • a füstölés teljesen megszűnt.

A sérült telepet, amely közel 350 kg, egy targoncához kötözve sikerült kivontatni a busz oldalából és biztonságos helyre szállítani, ahol nem jelentett veszélyt a környezetére.

A tűzvizsgálati során kiderült, hogy a telep egyik moduljának cseréjekor az a sarkára esett, így mechanikai sérülést szenvedett az egyik cella, amely elindította a hőtermelő folyamatot.

 

A bejegyzés a Rescue Security & Safety VI projekt része, melynek összefoglaló oldala itt található meg.

Vissza