Hírek


Tűzoltás parkolóházban, mélygarázsban – oltás és vontatás

2022-11-28 11:55:15

Milyen új kihívások érik a tűzoltóságot a többszintes parkolóházakban és mélygarázsokban égő autók esetén? Gyorsan bejutni, eloltani a járművet. Ha elektromos autó ég, akkor kivontatni, majd hűteni az akkumulátort. Hogyan lehet ezt a négy feladatot egyben megoldani? A hannoveri repülőtér tűzoltóság megbízása alapján egy speciális többszintes parkolóházi tűzoltó jármű készült. Igazi kettő az egyben tűzoltójárművet fejlesztettek ki, amely annak hiányában is jó útmutatóul szolgál.

Gyorsan be- és kijutni

A parkolóházban égő autóról szóló riasztás mindig nehéz döntések elé állítja a tűzoltókat. Egy szokásos gépjárműfecskendővel a többszintes parkolóházba vagy mélygarázsba a magassági korlátok miatt be sem jutunk. A következő probléma, hogy a személyautókhoz méretezett ívek, kanyarok, sarkok kikerülése. Mindez a rendszeresített járművek többségével nem lehetséges.

Így marad a felderítés utáni alapvezeték szerelés és az ezt követő beavatkozás a maga időkésedelmével, ami a tűz több járműre történő átterjedésének veszélyével jár.

Ha hibrid, vagy elektromos jármű ég, akkor az oltás utáni hűtésről is gondoskodni kell, ami egy többszintes parkolóházban nem végezhető el. Ki kell vontatni a járművet, ha lehet minél gyorsabban.

Ezek a feladatok egyben meghatározták a hannoveri repülőtéri tűzoltóság szokatlan kívánságlistájának fő irányait. Olyan járművet vártak, amely

  • befér egy többszintes parkolóházba,
  • ott képes manőverezni,
  • egy gépjármű ilyen körülmények közötti oltására képes tűzoltási kapacitással rendelkezik és
  • egyben vontató is, amivel egy égett gépjármű a parkolóból eltávolítható.

A járművel szembeni elvárások:

  • Két fő beavatkozónak kell helyet biztosítani
  • sűrített levegős légzőkészülékkel,
  • nagynyomású oltórendszerrel, valamint
  • kis víztartállyal és habtartállyal kell ellátni.
  • Hátul vonószerkezetet kell felszerelni, mellyel az oltási munkálatok végeztével az autókat ki lehet vontatni a parkolóházból.

Az eredmény egy szokatlan sziluettű VW Amarok, amely egyszerre tűzoltóautó és vontató, miközben a szűk kanyarokban jól manőverezhető. A jármű hátsó részét az Ackermann cégtől származó vonószemre cserélték. A vezető és az első utas ülésbe sűrített levegős légzőkészülék van beépítve. Közvetlenül a vezetőfülke mögött található egy nagynyomású oltórendszer gyorsbeavatkozóval.

 

Vízzel főzni

Ha nincs is ilyen komplex járművünk a kis gyorsbeavatkozók a parkolóházba bejutáshoz alkalmasak, így ilyen jelzés esetén célszerű ezeket riasztani, de mindenek előtt érdemes ilyen szemmel

  • ellenőrizni és kiegészíteni a felszereléseit, (Légző, oltórendszer, oltóanyag)
  • táplálását,
  • mozgásképességét a parkolókban.

Ezzel párhuzamosan olyan riasztható járműmentők (esetleg targoncák) számbavétele, amelyek képesek a parkolóházban manőverezni és az elektromos járművek szabadba való kivontatását megoldani.

A kivontatott járművek hűtése és további szállítása már a bevett és ismertetett módon történhet.

 

A bejegyzés a Rescue Security & Safety VI projekt része, melynek összefoglaló oldala itt található meg.

 

 

 

Vissza