Hírek
Műszaki mentés és tűzoltás elektromos személygépkocsiknál
2022-11-28 11:52:12
Egyszerű sémákban haladjunk végig a folyamaton! Milyen veszélyek adódhatnak egy baleseti / tűzeseti helyszínen? Elsőként az általános, személygépjárművekre vonatkozó taktikai mentési szabályokat kell betartani. Hibrid és teljesen elektromos személygépjárművek esetén – az akkumulátorokban lezajló reakciók miatt – speciális szabályok betartására van szükség. Melyek a legfontosabbak?
A bevetési helyszín felderítése, a meghajtási mód felismerése
- Helyszín biztosítása – a további balesetek megelőzése
- Mentésre szoruló személyek megállapítása – mentése
- Felderítés – különösen a magas feszültségű áramellátásra vonatkozó jelek
- A jármű elgurulás, elindulás elleni biztosítása
- mentési adatlapok lekérdezése az autógyártói adatbázisokból
- a mentési lapokon lévő gépjárműspecifikus információk figyelembe vétele
Mit kell felderíteni a meghajtási mód megállapításához?
- Kiáramló üzemanyag (pl. sziszegő, ropogó hangok, gázszag, füst- és ködképződés)
- Gépjármű aljának, motor és csomagterének felderítése (pl. gáztartály, narancssárga színű, magasfeszültségű vezetékek stb.)
- Tanksapka kinyitása (pl. alternatív üzemanyagtartály vagy töltőaljzat felismerése, további tanksapka felkutatása, stb.)
- Járműfelület átvizsgálása (pl. túlnyomó szelepek, gyártói bevésett információk, színek, logók, hiányzó kipufogócső)
Fontos:
- alkotóelemek esetleges sérüléseinek és helyzetének felismerése,
- beavatkozók figyelmét felhívni a felismert veszélyekre,
- veszélyes területek jelzése, elkerítése.
Ezeket az információkat kiegészítik
- a gépjárműspecifikus információk a mentési lapokról
- az általánosan érvényes, személygépjárműből történő személymentésre vonatkozó taktikai előírások.
A műszaki mentés folyamata alternatív hajtású gépjárművek esetén
A gépjárművet mindenekelőtt rögzíteni kell.
- Motor leállítása. (Gyújtás elvétele, kulcs kihúzása, start/stop gomb megnyomása stb.)
- Automata váltó parkolóállásba (P) kapcsolása, manuális váltó sebességbe tétele.
- Kézifék rögzítése.
- Kulcs eltávolítása a gépjármű közeléből, a gépjárműtől minimum 5 m távolság tartása.
A jármű azonosítás menete
Gázmeghajtású gépjárműről van szó?
nem -> elektromos meghajtás? -> nem -> hagyományos mentési módszer
igen -> távozó gázok? (szag, távozó gázra utaló hang, hőeltérések a hőkamerán, gáznyomok?) -> igen -> mentési adatlap használata -> megállt a gáz távozása? -> igen -> hagyományos mentési módszer
megállt a gáz távozása? -> nem -> hagyni kell a gázt távozni (tűzvédelmi intézkedések, szélirány figyelembevétele, túlnyomásos ventilátor használata, ajtók és motortér ajtó nyitva tartása -> veszélyzóna kiürítése (50 m), LPG/CNG terjedés figyelése, mérőeszközök használata)
elektromos meghajtás? -> igen -> mentési adatlap segítségével a nagyfeszültség forrásának deaktiválása ->
a fesz. forrás aktív még? -> igen -> a nagyfeszültségű akkumulátoroknál és a narancsszínű vezetékeknél tilos a beavatkozás -> figyelem, a gépjármű magától is elmozdulhat!
a fesz. forrás aktív még? -> nem -> figyelni kell a kifolyó akkumulátorsavak kapcsán az irritáció lehetőségére, az akkumulátorok meggyulladhatnak -> oltószer: víz -> hagyományos mentési módszer
Elektromos meghajtás
Első lépések
- A gépjármű zaj nélkül is működésbe léphet és elmozdulhat, ezért ezt meg kell akadályozni:
- gyújtás levételével, start/stop gomb megnyomásával,
- automata váltó esetén parkolóállásba (P) kapcsolással, manuális váltó esetén sebességbe tétellel,
- kézifék rögzítésével,
- kulcs vagy kulcskártya kivételével, és az esetleges rádiójeles automata nyitómechanizmus miatt a gépjárműtől legalább 5 méterre történő eltávolításával.
- Nagyfeszültségű feszültségforrás kiiktatása (ha lehet), ill. újraaktiválás elleni biztosítása – lásd a mentési adatlapot. A készenlét adott esetben (a motor zajmentes működése miatt) nem megállapítható. A motor P vagy N állásban az akkutöltöttség függvényében magától is elindulhat.
- A légzsákok kioldásánál a magasfeszültségű energiaforrás általában automatikusan kikapcsol, ám ajánlott azt a mentési adatlapoknak megfelelően kiiktatni.
- A maradványfeszültség nem jelent veszélyt a beavatkozás során.
További lépések
Narancssárga nagyfeszültségű kábelek átvágása tilos, azok adott esetben feszültség alatt állhatnak!
Nem lehet kizárni, hogy a jármű akkumulátora jóval később magától meggyullad.
A hibrid és teljesen elektromos személygépjárművek – a belsejükben lezajló reakciók miatt – egy baleset után akár órákkal is kigyulladhatnak. Erre a veszélyre fel kell hívni a rendőrség és az elszállításba bevonni kívánt trélerszolgálat figyelmét.
Teendő víz alatt lévő gépjárműnél
- Áramütés veszélye akkor sem áll fenn, ha a nagyfeszültségű akkumulátorokhoz víz folyik be. Ebben az esetben elektrolízis léphet fel.
- Ha lehetséges, áramtalanítsuk az akkumulátort.
A tűzoltás folyamata
Ég a jármű?
nem -> A gépjárművet mindenekelőtt rögzíteni kell.
- Motor leállítása. (Gyújtás elvétele, kulcs kihúzása, start/stop gomb megnyomása stb.)
- Automata váltó parkolóállásba (P) kapcsolása, manuális váltó sebességbe tétele.
- Kézifék rögzítése.
- Kulcs eltávolítása a gépjármű közeléből, a gépjárműtől minimum 5 m távolság tartása.
igen -> gáz ég? (a hidrogénégés nem látható, hőkamera használata, füstgázképződés hangjaira figyelni) -> nem -> van elektromos meghajtás? -> nem -> hagyományos tűzoltás
van elektromos meghajtás? -> igen -> nagyfesz. akkukat érinti a tűz? -> nem -> hagyományos tűzoltás
nagyfesz. akkukat érinti a tűz? -> igen -> vízzel oltás, hűtés
van elektromos meghajtás? -> nem -> vízzel oltás, hűtés
Gépjárműtűz elektromos gépjármű esetén
- Figyelem, feszültség akár 1000 V is lehet! A Biztonságos oltási távolságot betartani. (pl. porlasztott sugár 1 m, kötött sugár 5 m)
- Ha az akkumulátor sérült, komoly hőterhelés mellett mérgező gázok szabadulnak fel, így az oltáshoz teljes védőfelszerelést és légzőkészüléket kell viselni
- A gépjárművet átlósan megközelíteni. Biztosítja legnagyobb távolságot a közvetlen veszélyzónától, mérsékli a szétrepülő (pl. légzsákokból, gáznyomás-csillapítókból, gumiabroncsokból, égő fém darabokból álló) alkatrészek miatti sérülésveszélyt.
- Nagyfesz. akkut nagy mennyiségű vízzel oltani, oltás végeztével folyamatosan hűteni (visszagyulladás veszélye miatt). Porlasztott sugár alkalmazása.
- Az akkuk többnyire az alvázban vannak, ezért a hűtősugarat az alvázra kell irányítani.
- Az akkuk – a bensejükben lezajló reakciók miatt – egy baleset után akár órákkal is kigyulladhatnak.
- Hőkamerával nyomon követni a hőmérsékletváltozást.
- Tűzeset után akár órákkal is kigyulladhatnak. Erre a veszélyre fel kell hívni a rendőrség és a szállításra bevonni kívánt trélerszolgálat figyelmét.
- Az eloltott jármű karanténba helyezéséről - az utógyulladás lehetősége miatt - az üzemeltetőnek kell gondoskodnia.
Károsodott akku – veszélyes anyag
A károsodott magasfeszültségű akkumulátorok, illetve azok darabjai veszélyes anyagnak számítanak,
- kizárólag szakszemélyzet által kezelhetők,
- nyitott gépjárműveken szállíthatók és
- szabadban tárolhatók.
Töltőn égő hibrid vagy elektromos autó
- Ha egy égő jármű töltőkábellel csatlakozik a töltőállomáshoz, ezt a csatlakozást le kell választani vagy áramtalanítani kell az állomást. Figyelembe kell venni, hogy a töltő csatlakozó mechanikusan is reteszelődik a jármű lezárásakor, eltávolítása csak speciális módon történhet meg. A reteszelés miatt csak az autóból történő töltés leállítással, vagy a töltő leállításakor oldható.
A bejegyzés a Rescue Security & Safety VI projekt része, melynek összefoglaló oldala itt található meg.
Vissza