Hírek
Mitől gyulladhat meg a lítiumion-akkumulátor?
2022-11-28 11:46:25
A tapasztalatok szerint a járműakkumulátorok eddigi ismert füstölései, tűzesetei valamilyen sérülés (ütközés, leejtés), rendellenes töltési folyamat illetve külső tűz hatásaként következtek be.
Tűzkeletkezési okok
Túltöltés
Ez a fémes lítium kiválását okozza az anódon, a katód pedig szén-dioxid gázt fejleszt. A gázfejlődés addig növeli a belső nyomást, amíg a burkolat megreped. A levegőben lévő nedvesség reagál a kivált lítiummal, s ez a hőtermelés a teljes akku kigyulladásához vezethet.
Mélykisütés
Mélykisütéskor az elektródákon apró dentritek képződnek, amik átszúrják a vékony szeparátort (ez egy ion-membrán fólia, amely az anódot és a katódot elválasztja) és rövidzárakat hoznak létre. Ez rosszabb esetben ugyancsak káros hőtermeléshez vezet és a vele párhuzamosan kötött akkukat is képes zárlatba vinni. Ennek megelőzése érdekében a nagyobb akkucellák hőmérsékletét is folyamatosan ellenőrzik.
Kifolyó elektrolit
Ha az akkumulátor pólusai fémtárgyhoz érnek, akkor hő keletkezhet, illetve kifolyhat az elektrolit. Az elektrolit gyúlékony anyag, ezért kifolyása esetén az akkut a nyílt láng közeléből azonnal el kell távolítani.
Külső tűz hőhatása
A külső tűz (általában a jármű égéséből keletkező hőhatás) átterjed az akkumulátorra.
Mechanikus hatások
Ütés, ütközés, azaz mechanikus hatásokra az akku felhasad, a töltőanyaga kifolyik.
Használati tanács
A mélykisült akkumulátorokat óvatosan, valamilyen nem éghető fedővel zárható edényben javasolják a teljes feltöltődésig tölteni, ezzel az esetleges felhasadásból keletkező szúróláng nem okozhat további tűzkárt.
A bejegyzés a Rescue Security & Safety VI projekt része, melynek összefoglaló oldala itt található meg.