Hírek
Mi a teendő az elektromos autók égése után mélygarázsokban?
2022-11-25 15:37:50
Az elektromos járművek égése nem tér el jelentősen a hagyományos járművekétől. Ami különbözik elektromos autók akkumulátorcelláinak égésekor az a füstgáz összetétele, az abban előforduló hidrogén-fluorid és a foszforsav miatt. Mi a teendő a tűz után? Milyen veszélyeket rejtenek a korom- és füstgázok, valamint az oltóvízben lévő kémiai maradványok?
Tűzkísérletek – veszélyes korom
Alagutunk ugyan kevés van, de mélygarázsból egyre több terem. Ezért számunkra is fontos kérdés: Mi történik, ha elektromos autó ég egy alagútban vagy egy mélygarázsban? Erre végeztek több tűzkísérletet.
Ami a vizsgálatokban különleges volt, az az elektromos autó akkumulátor-modulja égésekor keletkező és a helyiségben szétterjedő óriási mennyiségű vastag, fekete korom. A menekülés és a tűzoltói beavatkozás szempontjából fontos láthatóság az erősen megvilágított alagútszakaszban gyorsan megközelítette a nullát. Néhány perc múlva az akkumulátor modul teljesen kiégett. A hamu és a korom szétterjedt az egész helyiségben.
A hagyományos járművekéhez képest, az elektromos autók tüzeinél a füstgázban jelentős a hidrogén-fluorid és a foszforsav, márpedig mindkettő fokozott egészségügyi kockázatot jelent.
Mit jelent mindez kisebb és nagyobb földalatti vagy többszintes parkolókban bekövetkező tűzeseteknél? Mi a teendője a tűzoltóknak, a lakóknak, használóknak, ha egy ilyen autó kigyullad? Milyen egészségügyi kockázatok rejlenek ebben? Milyen következményekkel jár egy ilyen tűz működésben?
Górcső alatt a korom és az oltóvíz
A kutatás azért különösen érdekes, mert eddig ezekre a kérdésekre nem volt gyakorlati válasz! A kutatók három tűzesetet (zárt parkoló, sprinklerrel védett mélygarázs, szellőző alagút) modelleztek le, majd mindegyik tűz után
Elsőként abból indultak ki, hogy vettek egy gépi szellőzés nélküli – 28 x 28 méteres és 2,5 méter padlómagasságú – zárt parkolót. Ez a parkoló így 2000 köbméter lenne, amiben egy kisméretű teljesen feltöltött, 32 kWh akkumulátorral rendelkező autó tüzét feltételezték. Mindezt gazdaságossági okokból 1/8-ra lecsökkentették. Így egy teljesen feltöltött, 4 kWh kapacitású akkumulátor modult gyújtottak fel egy 250 köbméter légterű helyiségben.
Azt vizsgálták, hogy
Eredmények és teendők
Korábban már megállapították, hogy az elektromos autók kigyulladása és égési folyamata jelentősen nem tér a hagyományos meghajtású járművekétől, viszont a hagyományos vízzel oltás nem elégséges az akkumulátorok égése estén. A hőterjedés megakadályozása érdekében hatékony hűtésre van szükség. Ennek egyik legelterjedtebb módja a már többször említett bemerítéses hűtés.
A tűzterhelésben sem volt jelentős különbség. A járművek tűzkockázata az elmúlt években azért nőtt, mert a járművek általában nagyobbak lettek. Ez a tűzterhelést is növeli. Ennek azonban semmi köze a meghajtáshoz. Az égő jármű által kibocsátott szennyező anyagok mindig veszélyesek és esetleg halálosak voltak. Ezért a hajtás vagy az energiatároló rendszer típusától függetlenül az elsődleges célként:
Az erősen maró, mérgező fluorsav, a káros hidrogén-fluorid és foszforsav megnövekedett előfordulása miatt valóban létező veszély egy lítium-ion akkumulátortűzben, de a három teszt során a koncentrációk a kritikus szint alatt maradtak.
Akkutűz oltása
Az már köztudott, hogy egy elektromos autó égő akkumulátorát lehetetlen eloltani, azt csak nagy mennyiségű vízzel lehet hűteni. Ezzel a taktikával a tűz valószínűleg néhány elemre korlátozódhat, és az akkumulátor egy része nem fog kiégni. A hűtés érdekében egy ilyen, részben megégett roncsot vízmedencében vagy speciális tartályban kell hűteni, hogy ne tudjon újragyulladni.
Az oltóvíz mérgező
A kísérlet során felfogott oltó- és hűtővíz okozott meglepetést! Az oltás során keletkezett és felfogott vizet, valamint kiégett elemek hűtésére használt vízmedence vizét vizsgálva az elemzések szerint
Ezért újabb feladat, hogy ez az erősen szennyezett víz megfelelő kezelés nélkül ne kerüljön a szennyvízcsatornába. Az oltás után erre is fel kell hívni az érintettek figyelmét. Erre környezetvédelmi mentesítést végző cégek alkalmasak.
Szakszerű fertőtlenítés – kötelező
A tisztítás után vett minták megerősítették, hogy az elektromos autó tüzét követő tisztításhoz megfelelő módszer és idő szükséges. A korom ugyanis nagy mennyiségben tartalmaz kobalt-oxidot, nikkel-oxidot és mangán-oxidot. Ezek a nehézfémek súlyos allergiás reakciókat okoznak a nem védett bőrön, ezért az elektromos autótűz utáni takarítás mindenképpen a megfelelő védőruhában és felszereléssel dolgozó szakemberek feladata. Hívjuk fel a figyelmet, hogy a mélygarázsok tulajdonosai ne próbálkozzanak a saját dolgozóikkal a korom és az egyéb szennyeződések eltávolításával. Célszerű erre tűzkármentesítő céget felkérni.
A bejegyzés a Rescue Security & Safety VI projekt része, melynek összefoglaló oldala itt található meg.