Hírek
Hogyan égnek a lítium akkumulátorok?
2022-11-25 12:38:02
Mi a különbség a lítium, mint fém és a lítium akkumulátorok égése között? Melyiknél milyen veszélyekre kell felkészülni? Elemek és akkumulátorok. Hogy épülnek fel? Mitől gyulladhatnak meg?
Lítium – Lítium akkumulátor
A lítium, az alkálifémek közé tartozó kémiai elem, és mint minden alkálifém, erősen reaktív és gyúlékony. Tűzvédelmi szempontból különbséget kell tennünk a lítium, mint fém és a lítium akkumulátor égési tulajdonságai és oltási lehetőségei között. Mindkét formában heves égésről beszélhetünk, azonban az égés hevessége és lefolyása eltérő. A lítiumelemek és a lítiumion-akkumulátorok gyártása.
Lítium oltása
A lítium, mint a könnyű fémek vagy ötvözeteik gyulladási hőmérséklete 500 ° C feletti, azaz magas. Ha azonban már égnek a könnyűfémek, akkor rendkívül magas hőmérsékletet termelnek, néhányuk jóval több, mint 2000 ° C-ot.
A klasszikus tűzoltó szerekkel egy ilyen tűz oltása lehetetlen, sőt ezek használata a tűz hatásának drámai súlyosbodásához is vezethet! A víz itt „olaj” a tűzre! Tehát, speciális oltóanyagokra és oltási módszerekre van szükség. (Lásd.: Fémtüzek)
Lítium akkumulátorok
A lítium akkumulátorok bonyolultabbak, sokféle kémiai összetétellel készülnek. Az anód általában porózus szénből készül, a katód pedig valamilyen lítium vegyületből áll. Sokféle katód alapanyag létezik, és tulajdonképpen ez határozza meg a tulajdonságaikat. Egy konkrét termék /pl.: egy pozitív elektródát (lítium-kobaltoxidot), egy negatív elektródát (grafitot), valamint elektrolitokat (etilénkarbonátot, dietil-karbonátot és lítium-hexafluorofoszfátot)/ tartalmaz.
Elem vagy akkumulátor?
Tűzvédelmi szempontból érdemes, a lítium elem és a lítium akkumulátor között is különbséget tenni.
Elemek
A lítium elem (lámpák, telefonok, kéziszerszámok) töltése, mélykisütése, zárlata során fellépő hőmérsékleteknél (egyes irodalmak szerint a lítium akkumulátorok maximális üzemi hőfoka kisütéskor 60 °C, töltéskor 45 °C) könnyen heves gyulladással járó kémiai reakciók indulhatnak el. Maga a felmelegedési folyamat, akár 15-20 percig is tarthat, s az elemek 100-160 °C felett felhasadnak. Ilyenkor az elem pár másodpercig intenzív szúrólánggal ég, s ez akár mozgásba is hozhatja (kilövi). Az intenzív égés után az elem belső éghető anyagai még mintegy 20-30 másodpercig égnek. Ez a környezetére és az együtt tárolt elemekre is gyújtási veszélyt jelent. Több elem, (pl. konténer) esetén komoly tűzre lehet számítani. Ez a tárolási szabályok áttekintését igényli.
Ezeknél, az olcsóbb szerkezetek miatt, a töltési feszültség is nehezebben tartható, így több tüzet okoznak.
Akkumulátorok
A nagyobb akkumulátorok (pl. elektromos járművek, targoncák) is, bár különböző mértékben, de érzékenyek a túltöltésre, túlmelegedésre, ezért a gyártók megadják az akkucella minimálisan és maximálisan megengedhető kapocsfeszültségét. Ezek átlépésével az adott cella típus kritikus hőmérsékletét is átlépik, s e fölött a beinduló hőtermelő kémia folyamatok önfenntartóvá tudnak válni, s a cella füstölni, égni kezd. Ezek egy részénél ez sem okozhat elvileg problémát a nagyobb járművekben az akkumulátorok, fűthetőek/hűthetőek, mert a legtöbb lítium-ion akku melegen sokkal jobban teljesít, nagyobb áramot lehet belőlük kivenni, ezért mindig a megfelelő hőmérséklettartományban tartják a cellákat. A tapasztalatok szerint a járműakkumulátorok eddigi ismert füstölései, tűzesetei valamilyen sérülés (ütközés, leejtés) hatásaként következtek be.
A bejegyzés a Rescue Security & Safety VI projekt része, melynek összefoglaló oldala itt található meg.