Hírek


Elektromos jármű oltása, hűtése nyitható konténerben

2022-11-25 08:33:20

Amennyiben a Li-ion akkumulátor ég elektromos és hibrid meghajtású személygépjárművekben, akkor az oltás után további hűtésről kell gondoskodni, miközben a járművek akkumulátorainak oltásához és hűtéséhez nagymennyiségű oltóvízre, hosszabb ideig tartó beavatkozásra van szükség. A külföldön használatos egyik műszaki megoldás az un. RED BOXX rendszer.

Nyitható konténeres hűtés 

A tűzoltási szabályzatban leírt merítéses módszer alkalmazható

  • zárt konténerrel
  • nyitható konténerrel.

A zárt konténerbe a jármű csak beemeléssel juttatható a konténer belsejébe. Nyitható konténerrel külön darura, a jármű, ha károsodása nem gátolja a vontatást, a konténerbe vontatható.

 

A RED BOXX rendszer

Egy német vállalat által szabadalmaztatott, RED BOXX fantázianevű görgős konténer kifejezetten elektromos, illetve hibrid meghajtású személygépjárművek merítéssel történő tűzoltására használható.

A konténer kb. 23 m3 űrtartalmú, 6900 mm hosszú, 2550 mm széles és 1800 mm magas. A konténer lenyitható, vízmentesen záródó (saválló, speciális gumi tömítés révén) hátfallal rendelkezik, melynek teherbírása 3 tonna. A hátfal lehetővé teszi, hogy a tűz által érintett járművet nem csak beemeléssel, hanem a még mozgatható járművet saját kerekein történő vontatással is be lehessen juttatni a konténer belsejébe. A hátfal bezárását követően a befogadó tér könnyen elárasztható.

A konténer homlokfalán egy ún. műszaki szekrényben került elhelyezésre a konténer saját áramforrása, melynek feszültsége 24 V, amit 2 db 12 V feszültséggel rendelkező zselés akkumulátorral biztosítanak. Az áramforrás biztosítja az IP68 védelemmel ellátott, befogadó tér megvilágítást biztosító LED-es reflektor, illetve egy beépített, IP65 védelemmel ellátott csörlő működését.

 

Csörlő

A távirányítással vezérelhető csörlő teszi lehetővé, hogy a gépjárművet egyszerűen, külső segítség nélkül be lehessen vontatni a konténerbe. A bevontatáshoz egy, a személygépjármű hátulján átvetett övhálót alkalmaznak, amely a csörlő drótköteléhez van csatlakoztatva. A bevontatott járművet szükség szerint a konténer alsó lemezébe kialakított csatlakozópontokhoz is lehet rögzíteni. A csörlő és a konténer belsejében lévő egyéb beépített berendezések védelmére, ütközésvédelem céljából a konténer elülső felében egy csőszerelvényt is beépítettek.

 

Oltóvíz bejutatása

Az oltóvíz bejuttatását a konténer oldalában, míg leeresztését az alján elhelyezett, golyóscsappal ellátott, „B” jelű, 75 mm átmérőjű Storz kapcsokkal biztosítják. A személygépjárműből származó különböző anyagokkal szennyezett oltóvíz biztonságosan marad a tartály befogadó terében, amíg az szabályozott módon ki nem ürítik.

 

A bejegyzés a Rescue Security & Safety VI projekt része, melynek összefoglaló oldala itt található meg.

Vissza