Hírek


Elektromos autók oltás utáni hűtése – „hajtogatható konténerrel”

2022-11-25 08:06:05

Hibrid vagy tisztán elektromos jármű tüzénél, ha az akkumulátor is égett vagy magas hőhatás érte, akkor az akkumulátor égése miatt fennáll a visszagyulladás veszélye! Ez a veszély a sikeres oltás után, akár további 24 órán keresztül vagy még hosszabb ideig fennállhat a gyulladásveszély. Ezért kell a jármű bemerítéses hűtéséről gondoskodni.

Bemerítéses hűtés

A bemerítésre olyan eszközöket kell alkalmazni, amelyek

  • relatíve kevés hűtővizet igényelnek,
  • a hűtővizet megtartják,
  • szállításuk a járművel együtt megoldható és
  • a szennyezett hűtővíz leeresztése és felfogása biztosított.

Ezeknek a feltételeknek teljes mértékben megfelelő megoldás a Weber Rescue „hajtogatható konténere”.

 

Oltás és hűtés – az elektromos autózás nehézségei

Az egyesült államokbeli Országos Tűzvédelmi Szövetség (NFPA) – amely élen jár az oktatásban és gyakorlati elvek kidolgozásában – ajánlása szerint a leghatékonyabb oltóanyag az ilyen tüzeknél a nagy mennyiségű víz, amely képes visszahűteni az akkumulátor cellákat a kritikus hőmérséklet alá, megakadályozva a cellák későbbi melegedési folyamatát.

Ráadásul az is probléma, hogy zárt térben (pl. egy mélygarázs tüzénél) az elektromos gépjárművek oltása során keletkezett és felfogott vizet, valamint kiégett elemek hűtésére használt vízmedence vizét vizsgálva az elemzések szerint az oltóvíz kémiai szennyezettsége 70-szeresével meghaladja az ipari szennyvíz küszöbértékeit, a hűtővíz akár százszor is meghaladja a küszöbértékeket. 

Az elektromos autókat tehát vízzel teli konténerben kell tartani, ami azonban sok esetben nem, vagy csak nagyon nehezen oldható meg.

 

Széthajtható konténer

A Weber Rescue a Recover-E-Bag nevű termékét elsősorban e-autók egyszer használatos karanténjaként írja le. Az ötlet rendkívül egyszerű – a trükk a kivitelezésben rejlik –, hiszen egy olyan ponyváról van szó, amely az autó alá téve egyfajta „gumimedenceként” használható a gépjármű oltás utáni hűtésére, illetve a szennyezett oltóvíz felfogására. Az anyag szakítószilárdsága 3000 N, a riglik terhelhetősége 1500 kg (bár a gyártó a gépjármű közvetlen emelésére nem ajánlja az anyagot). Fontos hozzátenni, hogy – ahogyan a konténerek esetében – itt is csak a már eloltott autók utólagos hűtéséről van szó.

A Recover-E-Bag jó megoldás lehet helyszűke esetén, főleg mélygarázsokban, hiszen az autó alatt átcsúsztatva is felállítható.

 

A bejegyzés a Rescue Security & Safety VI projekt része, melynek összefoglaló oldala itt található meg.

Vissza