Hírek
Elektromos autóbusz tűzoltási tapasztalatai
2022-11-25 07:57:24
A leghatékonyabb oltóanyag a nagy mennyiségű víz, amely képes visszahűteni az akkumulátor cellákat a kritikus hőmérséklet alá, megakadályozva a cellák későbbi melegedési folyamatát. Az akkumulátorokat 500-600 °C-ról kell lehűteni és a folyamatot hőkamerával felügyelni. A tapasztalatok szerint hűtés nélkül az akkumulátor több óra elteltével ismét melegedni kezd.
Személygépkocsi és autóbusz
A két jármű között az akkumulátor méretében és elhelyezésében van jelentős különbség.
|
mérete |
elhelyezése, hozzáférhetősége |
Személygépkocsi
|
200 – 750 kg |
általában az alvázba beépítve – nehezen hozzáférhető – nem lehet kiemelni |
Autóbusz
|
4000 – 5000 kg |
oldalt az ülések alatt, ill. a motortérben – könnyebben hozzáférhető – ki lehet húzni |
Hazai autóbusztűz oltási tapasztalatai
A teljesen elektromos meghajtású Modulo típusú autóbuszok jellegzetessége, hogy az alvázon és hátul, 5 db. tálcán, tálcánként 16 db. akkumulátor modul (1-1 db tálca az ülések alatt két oldalt, 3 db a motortérben) kapott helyet, amelyek összes tömege közel 5000 kg. Az akkumulátor telep névleges feszültsége 600V.
A jármű karosszériája kompozit anyagból készült, amely egybefoglalva „gyűrűszerűen” tartalmazza az autóbusz oldalait, alját és tetejét. A kialakított „gyűrű”-ket ragasztással illesztik össze, amellyel kialakul a busz végleges formája. Az így előállított karosszéria homogén, erős és ellenáll a korróziónak. A belső, üvegszál rétegek közötti anyag, habosított műanyag.
A Fővárosi tűzoltók számos kísérletet végeztek a kompozit karosszérián, amelyek az egyes elemek éghetőségére, a vágási, darabolási módozatokra terjedtek ki.
Fokozott veszélyt jelent a zsúfolt fővárosi közlekedési dugókban esetlegesen bekövetkező káreseteknél, a buszból történő kimenekítés, megközelítés és oltás. Az itt bekövetkező kezdeti tüzek nem akadályozhatóak meg kézi tűzoltó készülékekkel és a sikeres oltás kulcsa a gyors kiérkezés és az elegendő mennyiségű oltóvíz a telepek visszahűtésére.
Az egyik fővárosi buszgarázs szerelőcsarnokában a szerelő aknán álló elektromos busz, bal oldali akkumulátor tárolójában az akkumulátorok égtek.
Visszahűtés és a sérült akku eltávolítása
A sérült telepet, amely közel 350 kg, egy targoncához kötözve sikerült kivontatni a busz oldalából és biztonságos helyre szállítani, ahol nem jelentett veszélyt a környezetére.
A tűzvizsgálati során kiderült, hogy a telep egyik moduljának cseréjekor az a sarkára esett, így mechanikai sérülést szenvedett az egyik cella, amely elindította a hőtermelő folyamatot.
A bejegyzés a Rescue Security & Safety VI projekt része, melynek összefoglaló oldala itt található meg.