Hírek


Biztonság és az elektromos autó töltése otthon

2022-11-25 07:52:18

Töltő és töltő között óriási különbségek vannak. Használati szempontból az otthoni töltőket célállomás töltőknek, míg az utak mentén lévőket utazást segítő töltőknek is hívják. Mi a különbség a kettő között? Milyen veszélyekre kell felkészülnünk az otthoni töltőkkel kapcsolatban?

Célállomás töltők

Hazaérve vagy az úti célra érkezve az autót a célállomás töltőre teszik, hogy később újra teletöltött akkumulátorral indulhassanak a következő helyszínre. Ezek többnyire kis teljesítményű, 22 kW-os AC (váltakozó áramú) töltők.

Nagyobb távolság megtételekor útközben szükség lehet az utak mentén található, utazást segítő töltőkre. Ezek nagy teljesítményű (legalább 40 kW) úgynevezett villámtöltők. Többnyire egyenáramú (DC), 44-50 kW teljesítményű CHAdeMO vagy CCS csatlakozóval rendelkeznek, de akad olyan is, amin van 43 kW-os váltakozó áramú (DC) Type 2 csatlakozó is. A töltési idő ideális esetben 15-20 perc, ezalatt elfogadható mennyiségű energia tölthető az autóba.

Infrastruktúra és biztonság

Elektromos autó töltő telepítés esetén fontos

  • a megfelelő töltő készülék kiválasztása
  • a helyszín elektromos hálózatának adottságai, valamint
  • kiépítése.

Ugyanis a villamoshálózatok 95%-ban a hagyományos otthoni berendezésekre lettek kiépítve, a hosszan tartó, rendszeres nagy áramleadásra nincsenek felkészítve.

A már meglévő elektromos rendszerrel való kompatibilitást szakembernek kell ellenőriznie, így garantálható, hogy a régi vezeték hálózat biztonsággal üzemeljen. 

Töltés családi háznál 

Általában hálózatot vagy kismegszakítót kell bővíteni, cserélni. Ha például egy Tesla elektromos autóhoz szeretne 3×32 amperes (22 kW) csatlakozást felszerelni a tulajdonos, akkor akár hálózatbővítésre is szüksége lehet a telken belül és a telken kívül is. A beavatkozásnál ezt is fel kell deríteni.

Egy villanyautó legkisebb töltési teljesítménynél (a teljes feltöltéshez egész éjszaka) 10 amper váltóáramot vesz fel a garázsban lévő aljzatból.

Előfordulhat, hogy amikor a villanyautó felcsatlakozik a hálózatra, annak a fázisnak a fogyasztói mind lekapcsolnak a túlterheléstől ("lever a biztosíték"). De ez szakemberrel megoldható. Általában a hálózatot vagy kismegszakítót kell bővíteni.

Ha egy utcában négy-öt villanyautó este egyszerre kezdené a töltést, szükség lehet az utcai kapacitások (transzformátort vagy leágazásokat) bővítésére.

Töltés társasháznál

A társasházas elektromos autós töltés csak akkor lehetséges, ha van garázs vagy gépkocsitároló a lakáshoz.

A teremgarázzsal rendelkező társasházakban szinte biztos, hogy a hálózat bővítésére lesz szükség. Így minden autóbeálló helyhez kiépíthető a megfelelő (legalább 32 amperes) villanyautó töltő hely. Ma az átlag10-16 amper áramerősség.

Gondoskodni kell a hálózat megfelelő villamos védelméről, amely biztosítja a biztonságos betáplálást. Minimum követelmény a megfelelő teljesítményű (1 fázisú vagy 3 fázisú 20 A vagy 40 A C jelleggörbéjű) kismegszakító, és az emberi védelmet ellátó áram-védőkapcsoló (SI A zavarvédett vagy B típusú fi-relé). Célszerű a túlfeszültség korlátozó használata is. Sűrű lekapcsolások esetén az áramszolgáltatói hálózatfejlesztés elkerülhetetlen.

Az újonnan épülő mélygarázsoknál jogszabályi kötelezés alapján, már tervezni kell az elektromos autók töltőit. 

Van olyan megoldás, amellyel mélygarázsban egy számítógép össze tudja hangolni, hogy melyik autó mekkora töltést kap majd, és a szűkös kapacitással több autót képes koordináltan tölteni. Hasonló az éjszakai áramos töltés megoldása is.

Mindezt egy tűzeset során, a beavatkozás biztonsága és hatékonysága érdekében, felderítéskor célszerű tisztázni.

 

A bejegyzés a Rescue Security & Safety VI projekt része, melynek összefoglaló oldala itt található meg.

Vissza