Hírek


Mennyire veszélyes az elektromos autók égése mélygarázsokban?

2022-09-01 16:05:29

Egy svájci kutatás azt vizsgálta meg, mit érdemes tudni azokról a tűzesetekről, amelyek mélygarázsban zajlanak le, és elektromos gépjárműveket is érintenek. Fontos információk a beavatkozó tűzoltók számára.

Többször elhangzott már, hogy az elektromos gépjárművek égési folyamata, bár jelentősen nem tér el a hagyományos meghajtású gépjárművekétől, speciális oltási technikákat igényel. Az akkumulátorokban lezajló folyamatok (az ún. hőmegfutás) csak nagy mennyiségű vízzel tarthatók kordában; ez általában véve rengeteg oltóvíz elhasználását és/vagy merítéses oltást feltételez. (Igaz, specializált oltóeszközök is léteznek, mint például a Rosenbauer akkuoltója, ahol egy tüskével közvetlenül az akkuburokba juttatják a vizet.)

Ami ezeknél a tüzeknél figyelemre méltó eltérés a hagyományos járművekéhez képest, az a füstgáz összetétele. Az elektromos autók tüzeinél a füstgázban jelentős a hidrogén-fluorid és a foszforsav mennyisége, márpedig mindkettő fokozott egészségügyi kockázatot jelent.

Mit jelent mindez kisebb és nagyobb földalatti vagy többszintes parkolókban bekövetkező tűzeseteknél? A válaszokat a svájci Empa kutatása alapján tekintjük át.

 

Vizsgálat

1. szcenárió:

  • Gépi szellőzés nélküli – 28 x 28 méteres és 2,5 méter padlómagasságú – zárt parkolót, ami 2000 köbméter.
  • Kis méretű, teljesen feltöltött, 32 kWh akkumulátorral rendelkező autó gyullad ki.
  • Gazdaságossági okokból a teszt 1:8 arányban zajlott, vagyis 250 köbméter légtérben, 4 kWh akkuval.

2. szcenárió:
Az 1. esetnél leírt paraméterek szerint, sprinklerrendszert feltételezve.

3. szcenárió:

  • 160 méter hosszú szelőzőalagút
  • 4 kWh akku
  • állandó ventilátorsebesség
  • mintavételezés a tűztől 50, 100, 150 méterre

 

A tesztek eredményei 

Sem hőfejlődés, sem szennyezőanyag-kibocsátás szempontjából nem volt jelentős különbség a hagyományos és az elektromos gépjárművek között (ez gyakorlatban azt jelenti, hogy a dízel- vagy benzinüzemű gépjárművek tüze már eleve komoly szennyezőforrás, de az elektromos járművek tüze nem haladja meg ezeket a szinteket).

 

Ami problémát jelenthet:

  • A mélygarázsok esetén az oltási technikák alkalmazhatósága.
  • Az oltóvíz mérgező! A svájci kutatásban az elemzések kimutatták, hogy az oltóvíz hetvenszeresen, míg a hűtővíz százszorosan is meghaladja az ipari szennyvízre vonatkozó svájci küszöbértékeket. (Ez utóbbira nyilván az a magyarázat, hogy az akkuból a hosszú időn át több mérgező anyag ázik ki.) Fontos, hogy megfelelő kezelés nélkül ez az erősen szennyezett víz ne kerüljön a szennyvízrendszerbe.
  • A korom mérgező! A tesztben a garázsok/alagút falára lerakódott szennyeződés nagy mennyiségben tartalmazott kobalt-oxidot, nikkel-oxidot és mangán-oxidot; ezek a nehézfémek súlyos allergiás reakciókat okozhatnak bőrrel érintkezve.

 

A bejegyzés a Rescue Security & Safety VI projekt része, melynek összefoglaló oldala itt található meg.

Vissza