Hírek


Mentés személygépkocsiból – Vágjunk, vagy ne vágjunk?

2022-08-26 08:35:25

A gépjárművek passzív biztonsági elemei egyre több kihívás elé állítják a mentést végzőket – a kockázatot pedig növeli, hogy egyre több hibrid és elektromos gépjárművel találkozhatunk az utakon. Milyen lehetőségek vannak a mentésre? 

Töréstesztek és beavatkozás

A passzív biztonsági elemek egyre több kihívás elé állítják a mentést végzőket. A gyárakban a fejlesztés gőzerővel folyik, amit az is bizonyít, hogy a 2015-ben megújult és megszigorított Euro NCAP törésteszteken az autóknak a korábbi évekhez képest többet kellett teljesíteniük az 5 csillag eléréséhez, mégis egyre több típus mutat kiváló eredményeket. 

A már bekövetkezett ütközés miatti sérülések kivédését, illetve súlyosságuk csökkentését eredményező gyártástechnológiai és anyagszerkezeti fejlesztések eredményeként új típusú és ötvözetű anyagokat építenek be a járművekbe. Ilyenek az ütközés hatását tompító energiaelnyelő lökhárító (elől-hátul), és karosszériaelemek, a tetőszerkezet merevítése, a megerősített utastér, a légzsákok stb. Mindezek megismerése a mentési beavatkozás biztonsága és hatékonysága szempontjából is másfajta megközelítést igényel.

  1. A saját biztonságunk. Itt a légzsákokat említhetjük első helyen, mivel a technika fejlődésével egyre több légzsákot építenek be a járművekbe. A leggyakoribbak: vezető és utas oldali légzsák, a függönylégzsák, az oldallégzsák és a térdlégzsák. Ezek mentés során működésbe lépve okozhatnak sérülést a tűzoltónak és a mentendőnek egyaránt. A felderítés során vizsgálni kell a légzsákok elhelyezkedését, állapotát, hatástalanítási lehetőségeit (a sérült tűzoltó nem tűzoltó).
  2. A karosszéria kialakítása és erősítései az utasok védelmét szolgálja, de erre megkülönböztetett figyelmet kell fordítani a feszítő- vágó berendezések használatánál. A nagy szilárdságú acélból készült „A”- „B” oszlop, küszöb és tetőmerevítés jelentősen nehezítheti a vágást! Tehát ez a mentés sikeres végrehajtásának alapfeltétele (törött szerszámmal kudarcba fullad a mentés).

 

Ötcsillagos Suzuki – légzsákok

Az említett két főirányvonalat követve vettük górcső alá a Suzuki Swift személygépkocsi felépítését a padlólemeztől a kész járműig.

Balesetet szenvedett autó a légzsákok tekintetében kétféle lehet.

  • A légzsákok működésbe léptek. Ebben az esetben a beavatkozás csökkentett kockázatot jelent, azonban erről a valamennyi légzsákra kiterjedő felderítés során meg kell győződni.
  • A légzsákok nem léptek működésbe. Ebben az esetben fennáll a veszély, hogy a legkisebb mozdulatra elindulhat valamelyik légzsák, balesetet okozva mentendő vagy a mentő személyben. A Suzukinál a légzsákok elhelyezkedési lehetősége: kormány, anyósüléssel szemben a kesztyűtartó fölött, függönylégzsák bal és jobb oldalt a felső élben, ülésekbe beépített légzsákok.
  • Az első teendőnk az áramtalanítás, mivel ezek a légzsákok elméletileg az áramtalanítással hatástalanná válnak.
  • Mindezek ellenére komoly figyelmet igényel a beavatkozás, mivel egy rossz helyen történő vágással a nyomás alatt álló gázpatron is okozhat meglepetést.
  • A légzsákokat minden esetben pirotechnikai eszközként kell kezelni, ezért a mentés során kötelező légzsák leszorítókat alkalmazni!

 

Ötcsillagos Suzuki – Vágási pontok

A kimagasló utas biztonságot új típusú szerkezeti anyagokkal, beépített merevítőkkel, továbbá megfelelő anyagok párosításával, un. kompozit anyagokkal érik el.

Ilyenek:

  • a homlokfal és oldalfal találkozása,
  • a padlólemezen elhelyezett keresztmerevítők,
  • az ajtókba beépített rudazat,
  • a tetőlemezbe épített merevítés,
  • a hátsó üléssort rögzítő zsanérok, stb.

Nyilván e pontok vágását célszerű elkerülni, de ezzel még nem ért véget a biztonságot szolgáló és így a tűzoltók számára figyelmet igénylő megoldások száma, hiszen a biztonsági övtartóknál is erősítés van beépítve alul és fölül.

A beavatkozás tervezésekor lehetőség szerint olyan helyen kell elvégezni a vágásokat, amelyek nem megerősített szerkezetűek. Fontos a kárpitok lebontása és a vágási hely megfelelő kiválasztása a vágási felület minimálisra csökkentés érdekében!


Függönylégzsákok elhelyezkedése


A homlokfal és oldalfal találkozása


A padlólemezen elhelyezett keresztmerevítők 


Az ajtókba beépített rudazat 


A hátsó üléssort rögzítő zsanérok 


Erősítés a biztonsági övtartóknál alul, fölül


Küszöb 


Tetőlemezbe épített merevítés

 

Elektromos és hibrid járművek

Az elektromos és hibrid járműveknél annyiban bonyolultabb a helyzet, hogy ott a fentebb bemutatott, általánosságban elérhető karosszériamerevítések és egyéb „problémás” alkatrészek (pl. légzsák, övfeszítő, gázrugók stb.) mellett oda kell figyelni a nagyfeszültségű rendszer kikerülésére is. Ehhez egyrészt szemrevételezéssel meg kell tudnunk mondani, hogy elektromos vagy hibrid gépjárműről van-e szó – ennek a módszereiről itt írtunk –, másrészt fel kell tudni ismerni a rendszer elemeit.

Példaként egy Hyundai Ioniq elektromos gépjármű sematikus ábráján látható, pontosan mik ezek az elemek:

Ahogyan az látható, a gépjárműnél az akkumulátorcsomagok a padlólemezben vannak elhelyezve, és sok esetben nagyfeszültségű vezetékekre is figyelni kell egyes elemek átvágásánál. Éppen ezért az ilyen gépjárművekkel kapcsolatos beavatkozás több odafigyelést és adott esetben típusspecifikus ismereteket is igényel. 

Az RSS VI projekt részeként ilyen specifikus mentési lapokat teszünk közzé, amelyek egyes gépjárműtípusok (mint amilyen a fentebb bemutatott Hyundai Ioniq) kapcsán elvégzendő óvintézkedéseket, az ide vonatkozó sematikus ábrákat és beavatkozási lépéseket tartalmaz.

A beavatkozási lapok a projekt tájékoztatási időszaka (augusztus–október) során kerülnek közzétételre – minden információi a projekt alább belinkelt összefoglaló oldaláról (is) elérhető.

 

A bejegyzés a Rescue Security & Safety VI projekt része, melynek összefoglaló oldala itt található meg.

 

 

 

Vissza